Imprese z 1. diskuzního setkání Dialogem k vlastní identitě

Dialog

Dialog (řecky dialogos, od slovesa dialegomai, rozvažovat, rozmlouvat) je rozhovor dvou nebo více osob, který může vést k nalezení společného stanoviska. Dialog může znamenat také „rozhovor“ fiktivní, psaný, a tedy literární formu, např. v divadle nebo v románu. Protikladem dialogu je monolog (z řec. monos, jeden). Odlišnost dialogu a monologu je v míře připravenosti. Ve sféře monologů převládají dopředu připravené projevy, s výjimkou improvizovaných monologů. Dialogy jsou naopak spontánní a nepředvídatelné.

Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Dialog

Details

Šimon Pánek

Šimon Pánek (* 27. prosince 1967) je český politický aktivista a humanitární manažer. Je jedním ze zakladatelů humanitární organizace Člověk v tísni. V současnosti je i jejím ředitelem. Byl jedním z nejznámějších studentských vůdců Sametové revoluce v roce 1989.

Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0imon_P%C3%A1nek

Details

Image

prof. Karel Rýdl

Prof. PhDr. Karel Rýdl, CSc., se narodil v roce 1952. Univerzitní dráhu zahájil jako student  FF v Praze, kde promoval v oboru germanistika - historie. Bádání v oblasti alternativní pedagogiky mu v 90. letech přineslo titul docenta a roku 2003 byl za stejnou vědeckou oblast jmenován na FF Univerzity Komenského v Bratislavě univerzitním profesorem. Dlouhá léta svého profesního života věnoval výuce dějin školství a srovnávací pedagogiky na své alma mater - Filozofické fakultě UK v Praze. V letech 2001-2009 byl vedoucím Katedry věd o výchově a také proděkanem pro vnější vztahy Fakulty filozofické Univerzity Pardubice. A od roku 2010 působí na téže univerzitě jako prorektor. Prof. Rýdl je autorem více než 200 původních vědeckých prací a více než 300 odborných statí doma i v zahraničí. Je členem řady organizací a profesních sdružení zaměřujících se zejména na alternativní proudy v pedagogice.

Zdroje: Univerzita Pardubice: Orgány univerzity. UNIVERZITA PARDUBICE. Univerzita Pardubice [online]. 2010 [cit. 2013-10-09]. Dostupné z: http://www.upce.cz/univerzita/organy/rydl.html

Details

prof. Libor Grubhoffer

prof. RNDr. Libor Grubhoffer, CSc. (* 30. dubna 1957 Praha) je český vědec a pedagog, rektor Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích.

Vystudoval biochemii na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy v Praze. V letech 1994 až 2002 byl ředitelem Parazitologického ústavu Akademie věd České republiky. V roce 2001 byl jmenován profesorem v oboru molekulární a buněčná biologie a genetika. V roce 2012 se stal rektorem Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích.

Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Libor_Grubhoffer

Details

Postřehy z 1.diskuzního setkání Dialogem k vlastní identitě

Celkový dojem z 1. diskuzního setkání byl z mého pohledu velmi pozitivní. Eticko-politická osvěta všech hostů založená na svých životních, profesních i lidských zkušenostech vzbudila čilou diskuzi probíhající na základě jak ústních tak písemných dotazů. Hlavním diskuzním tématem byla tzv. "blbá" politická nálada ve společnosti, odkaz Václava Havla, ovládání médií finančními oligarchy a hrozby Islámského státu v blízké budoucnosti. Všichni hosté spolu s moderátorem rektorem UPa prof. Miroslavem Ludwigem erudovaně i prostě lidsky reagovali na položené otázky, kdy pro mě osobně nejsilnější impakt mělo vyjádření Šimona Pánka k faktu, že mladí lidé by měli chtít studovat a pracovat v cizině. A k tomuto cíli bychom měli svou činností také směřovat my jako učitelé cizích jazyků, ať angličtiny, němčiny či jiných světových jazykůLaughing.  

Details

Hosté a jejich obecenstvo

Details

Zdroj: Linda Pospíšilová

Details

Někteří se do auly nevešli ......

Details

Zdroj: privátní

Details

Creative Commons license

Identita

Details

Nekonečný dialog .....

Details

Význam dialogu

Filosofický význam dialogu plyne z pochopení a uznání, že člověk se může mýlit nebo zastávat jednostranné stanovisko a že mu tedy může pomoci setkání s názorem druhého a druhých. Setkávání a střetání názorů může vést k lepšímu, pravdě bližšímu názoru než měli účastníci před setkáním. Aby rozhovor mohl vést k vytvoření společného výchozího stanoviska, k lepšímu nebo hlubšímu poznání, musí jeho účastníci splňovat jisté podmínky:

  1. musí mít vlastní názor, který jsou schopni zdůvodnit, případně i podložit konkrétními příklady;
  2. musí být schopni tento názor jasně, srozumitelně a pokud možno stručně vyslovit;
  3. musí být ochotni poslouchat i názory a argumenty druhých a
  4. případně se jimi i nechat přesvědčit.

Zejména tato poslední podmínka je náročná a vyžaduje od všech účastníků odvahu nechat si vlastní názor zpochybnit. Proto se jako dialog označuje jen takový rozhovor, při němž jsou tyto podmínky splněny. Naopak třeba “mlžení“, snaha ovlivnit partnery jinými prostředky, překřikování nebo skákání do řeči tyto podmínky porušují a rozhovor zůstává několika monology, takže nemůže nic přinést.

Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Dialog

Details

... a něktří byli zcela znaveni nosností témat

Details

Zdroj: privátní 

Details

Záznam celé akce